Skromná vidiecka škola, ale veľké srdcia učiteľov...

26/09/2015 18:25
  1. deň: Let Viedeň – Vilnius
  2. deň: Program vo Vilniuse – stretnutie so skupinou mladých cudzincov, spoločná prehliadka mesta a diskusie na tému Európa a mladí ľudia. V rámci prehliadky Vilniusu sme diskutovali o myšlienke presadzovanej v tzv. Republike Užupis. (časť Vilniusu, ktorú založili umelci) Hlavnou ideou je presadzovanie slobodnej voľby každého človeka byť tým, kým chce byť s ohľadom na svoje schopnosti a životné ciele. Jeho rozhodnutia mu garantuje Ústava, ktorá je v niekoľkých jazykoch vystavená na námestí. V popoludňajších hodinách – prvý míting učiteľov – koordinátorov partnerských krajín. Diskusie sa týkali upresnenia programu, aktivít a úloh.
  3. deň: stretnutie účastníkov, zoznámenie sa navzájom. Potom nasledovala prvá aktivita programu - návšteva Parlamentu  a oboznámenie sa s históriou osamostatnenia Litvy aj s politickým fungovaním štátu. Zvlášť zaujímavou bola časť fotografickej expozície v parlamente, ktorá popisovala inváziu ruských vojsk, ktorá mala zabrániť vytvoreniu suverenity Litvy. Na fotkách boli zobrazení obyvatelia Vilniusu, ktorí bránili buduvu parlamentu a demonštrovali vôľu litovského ľudu živou reťazou, s nasadením vlastného života. Za prehliadkou nasledovala ďalšia aktivita – anketa v centre mest ana tému:” Prečo ľudia cítia nenávisť?” Zmiešané tímy žiakov zisťovali u ľudí na ulici názory a zaznamenávali ich odpovede. Vo večerných hodinách sa uskutočnil míting učiteľov s cieľom upresniť informácie k plánovanej mobilite na Cypre.
  4. deň: návšteva Domu menšín vo Vilniuse. Dom menším je kultúrnym centrom všetkých menšín, ktoré žijú vo Vilniuse. Žiaci diskutovali o postavení menšín, živote a právach, ktoré sú zabezpečené Ústavou. Nasledovala exkurzia do oblasti Trakai, ktorá je historicky spätá so životom menšiny Karaimov. Večer presun do mestečka Skriaudžiai, ubytovanie žiakov v rodinách.
  5. Práca v škole. Na úvod prezentácie úloh, ktoré každá krajina pripravila doma: A.Interview so psychológom na tému: nenávisť, ako aj anketa na pôde školy. Porovnanie výsledkov  s výsledkami ostatných škôl. (výsledky zverejnené na webovej stránke) B. Prezentovanie knihy esejí, ktoré v predstihu pripravili žiaci každej školy. Témou bola úvaha na tému: ”Čo som v živote urobil zle a ako by som sa zachoval dnes”. C. Spracovanie ankety z ulíc Vilniusu a jej prezentácia. D. Hodina litovského jazyka: zábavnou formou učenie sa litovských slov a súťaž v prednese krátkych detských básničiek. E. Príprava  na festival, nácvik piesne Those were the days v každom jazyku partnerstva. Ukončenie dňa.
  6.  Predstavenie – ľudový festival – Fašiangy naživo. (program presunutý z dôvodu skoršieho odchodu tureckej skupiny) Súčasťou predstavenia litovskej školy boli aj vystúpenia ostatných partnerov. Slovenská skupina prezentovala dva ľudové zvyky – vynášanie Moreny a Fašiangy. Potom už nasledovala oslava festivalu v maskách. Súčasťou boli aj tradičné litovské špeciality a zvyk upaľovania symbolu zimy. Na záver nasledoval sprievod dedinou v krojoch, maskách a prezentovanie myšlienok projektu. Večer – návšteva Kaunasu, športové aktivity a voľný program.
  7. deň: A.Stretnutie s politickými predstaviteľmi mesta Prienai. B.Návšteva Litovského národného múzea chleba. Žiaci sa v autentickom prostredí starého vidieckeho domu oboznámili s rituálom pečenia chleba a s ľudovými zvykmi, ktoré tento akt sprevádzali. Každý si pripravil svoj bochník chleba, ktorý si odniesol domov ako dar. C. Záver projektového stretnutia, vyhodnotenie dosiahnutých výsledkov, rozprávanie o zážitkoch a nových získaných vedomostiach. Odovzdanie certifikátov.
  8. Deň: cesta na Slovensko